Enivrez-Vous

En fransk-dansk poetisk koncert med moderation

Enivrez-Vous / Berus jer

 

Med:

Mads Elung-Jensen, tenor
Gad Kadosh, klavier
Tore Leifer, moderation

Premiere 9. april 2021 på den franske ambassade i København

Klassiske og moderne værker til digte af blandt andre Charles Baudelaire, Paul Verlaine, Arthur Rimbaud og Emil Årestrup

Nye værker af Niels Rosing-Schow, Peter Bruun og Michel Petrossian

Enivrez-Vous – Berus jer er en poetisk koncert med moderation. Koncertens danske og franske værker kredser tematisk om beruselse og ekstase, som det fandt udtryk i den modernistiske bevægelse i slutningen af det 19. århundrede og begyndelsen af det 20. århundrede.

I koncerten blandes klassiske modernistiske franske og danske hovedværker med nykomponerede værker til digte fra den modernistiske epoke.

Den franske modernisme er en af de mest spændende og fornyende tidsaldre i musikkens og poesiens verden. For mange af hovedaktørerne var det ikke blot væsentligt at skabe kvalitetsværker, men også at bryde konventionelle rammer og være en afspejling af hvad kunstnerne så som det samfundsmæssige forfald.

Hoved- og titelværket i koncerten er den franske digter Charles Baudelaires (1821-1867) digt Enivrez-Vous – Berus jer, som den danske komponist Niels Rosing-Schow sætter i musik.

Charles Baudelaires provokerende svar i digtet Enivrez-Vous – Berus jer på ”tidens skrækkelige byrde, der knuser jeres skuldre og knuger jer til jorden” er at ”beruse jer uden ophør”, ”i vin, i poesi, i dyd, som I vil. Men berus jer”.

Emil Aarestrups digt ”Til en Veninde” der blev sat i musik af Peter Heise i 1878 omkranses af to andre erotiske digte, ”Angst” og ”Dødsstraffen”, sat i musik af den franske komponist Michel Petrossian, og den danske komponist Peter Bruun sætter digte af Arthur Rimbaud i musik.

Derudover består koncerten af værker til digte af blandt andre Paul Verlaine, Paul Eluard og Guillaume Apolinaire, sat i musik af blandt andre Gabriel Fauré, Claude Debussy, Maurice Ravel og Francis Poulenc samt danske sange af blandt andre Peter Heise (fra Erotiske digte) og P. E. Lange-Müller (fra 5 franske sange).

Den danske tenor Mads Elung-Jensen synger, akkompagneret af den fransk-israelske pianist Gad Kadosh. Programmedarbejder ved Danmarks Radio Tore Leifer.

Baggrund

I 2018 satte Mads Elung-Jensen, Tore Leifer og Peter Bruun fire danske og tysksprogede værker sammen der alle kredser om fascismens fremmarch og Auschwitz’ og Hiroshimas rædsler og ikke mindst om den enkelte kunstneres rolle over for en militær overmagt. De bestilte nye værker hos Peter Bruun og hos den tyske komponist Alexander Muno.

Koncerten ”Vort svage Mod” lagde stor vægt på moderationen, indførelsen i digternes og i komponisternes verden. Denne vægtning var meget givende, og værkerne stod meget klare og spændende, også for et ikke specialiseret publikum. Koncerten blev opført både i Danmark og på den danske ambassade i Berlin og kunstnerne kunne glæde os over en meget stor begejstring for det vanskelige stof, både hos publikum og hos anmeldere.

Til 200-året for Baudelaires fødsel i 2021 planlægger vi at sætte en både klassisk, kvalitetsfuld og udfordrende koncert sammen, der på linje med de modernistiske digtere sætter fokus på beruselsen og ekstasen. Også i vores tid kan det i høj grad være provokerende at vælge den berusende flugt frem for at søge af agere i den overmægtige virkelighed. 

Enivrez-Vous
Il faut être toujours ivre.Tout est là: c’est l’unique question. Pour ne pas sentir l’horrible fardeau du Temps qui brise vos épaules et vous penche vers la terre, il faut vous enivrer sans trêve.
   Mais de quoi? De vin, de poésie, ou de vertu, à votre guise. Mais enivrez-vous.
   Et si quelquefois, sur les marches d’un palais, sur l’herbe verte d’un fossé, dans la solitude morne de votre chambre, vous vous réveillez, l’ivresse déjà diminuée ou disparue, demandez au vent, à la vague, à l’étoile, à l’oiseau, à l’horloge, à tout ce qui fuit, à tout ce qui gémit, à tout ce qui roule, à tout ce qui chante, à tout ce qui parle, demandez quelle heure il est; et le vent, la vague, l’étoile, l’oiseau, l’horloge, vous répondront: “Il est l’heure de s’enivrer! Pour n’être pas les esclaves martyrisés du Temps, enivrez-vous; enivrez-vous sans cesse. De vin, de poésie, de vertu, à votre guise.”

Charles Baudelaire (Paris Spleen, 1864)

Berus jer
Man bør altid være beruset. Alting beror på det; det er den eneste opgave. For ikke at mærke tidens skrækkelige byrde, der knuser jeres skuldre og knuger jer til jorden, må I beruse jer uden ophør.
   Men i hvad? I vin, i poesi, i dyd – som I vil. Men berus jer.
   Og dersom det undertiden skulle hænde, på et slots trapper, på en grøftekants grønne græs, i jeres stuers tungsindige ensomhed, at I vågner, og rusen allerede er taget af eller helt forsvundet, spørg så vinden, bølgen, stjernen, fuglen, uret, alt det som flygter, alt det som sukker, alt det som rinder, alt det som synger, alt det som taler, spørg hvilken time det er: og vinden, bølgen, stjernen, fuglen, uret vil svare jer: “Det er beruselsens time! For ikke at blive mishandlede trælle, så berus jer; berus jer uafladeligt! I vin, i poesi, i dyd – som I vil.”

Oversættelse: Jens Louise Petersen

Planlagt program

Gabriel Fauré/Charles Baudelaire Clair de lune

P.E. Lange-Müller: Six anciennes chansons d’amour: Belle qui m’avez blessé
P.E. Lange-Müller: Six anciennes chansons: Ha, belle blonde

Claude Debussy/Paul Verlaine: Il pleure dans mon coeur

Michel Petrossian/Emil Årestrup Dødsstraffen / Peine de Mort Uropførelse

Peter Heise/Emil Årestrup Til en veninde

Michel Petrossian/Emil Årestrup Angst/Anxiété Uropførelse

Henri Duparc/Charles Baudelaire: La vie antérieure

Niels Rosing-Schow/Charles Baudelaire Enivrez-vous Uropførelse

Maurice Ravel/Paul Verlaine : Un grand sommeil noir

Maurice Ravel/Paul Verlaine Sur l’herbe

Poul Rovsing Olsen/Charles Baudelaire: Parfum exotique

Poul Rovsing Olsen/Charles Baudelaire: De profundis

Peter Bruun/Arthur Rimbaud: Deux Poemes Uropførelse

Francis Poulenc/Guillaume Apollinaire: Bleuet

Bodil Heister/Sophus Claussen: Trappen til Helvede / L’escalier à l’enfer

Bodil Heister Heister/Claussen: Ekbátana

Biografier
Kunstnere
Mads Elung-Jensen

Mads Elung-Jensen er uddannet hos Bodil Gümoes på Det kgl. danske Musikkonservatorium og hos Ernst Haefliger i München og Zürich. Han debuterede fra konservatoriets solistklasse i 1995. Han har videreuddannet sig hos berømte tenorer som Peter Schreier, Anthony Rolfe Johnson, Reiner Goldberg og Kurt Equiluz.

Allerede tidligt i hans karriere blev Mads rost for sine fortolkninger af evangelisten i Bachs passioner og Schubert og Schumanns store sangcykler. Hans dramatiske scenenærvær i operaer og moderne musikdramatik vakte også meget opmærksomhed.

I 1992 blev Mads engageret som tenorsolist i Mozarts Requiem i Berliner Philharmonien. I de følgende år turnerede han intensivt i Europa og Sydamerika og sang værker som Matthæuspassionen, Johannespassionen, i operaer af Mozart og i uropførelser af nye værker.

I 2004 grundlagde Mads ensemblet Kopenhagen Kabarett og skrev tre kabaretforestillinger til gruppen. Kopenhagen Kabarett var en succes fra sin debut i 2005 i LiteraturHaus i København. Udstrakt koncertvirksomhed, CD-optagelse og optrædener i radio og TV bidrog til ensemblets popularitet.

I 2009 flyttede Mads fra København til Berlin og i 2011 optrådte han i sin første solo kabaretforestilling ”Ein bisschen Leichtsinn”. Han har siden skrevet og opført adskillige kabareter, både på tysk og på dansk. Han har også skrevet og oversat mange digte og sange.

I 2012 skabte Mads koncertprogrammet ”Musik til trøst i sorg” sammen med lederen af den tyske katolske militærsjælesorgsorganisation Rainer Schnettker. For dette første arbejde med sang og sorg modtog han pave Benedikt XVIs særlige velsignelse.

Mads leder koncertserien ”Abendempfindung” – Aftenstemning – til trøst i sorg i samarbejde med Berlins Kirkegårdsforvaltning. Han er også grundlægger og leder af vokalgruppen Die Goldvögel – Guldfuglene – som optræder i hans serier til trøst i sorg og i andet humanitært koncertarbejde.

I 2018 skabte Mads sammen med programmedarbejder Tore Leifer og komponisten Peter Bruun den poetiske koncert ”Vort svage Mod”. Særligt ved denne koncertform er den stærke betoning af formidlingens rolle. Med Tore Leifer, forfatteren Karen Fastrup og pianisten Gad Kadosh opførte han efter samme princip i 2019 koncerten Winterreise møder Hungerhjerte.

Gad Kadosh

Den israelsk-franske pianist og dirigent Gad Kadosh studerede klaver ved Buchmann-Mehta School og Music i Tel Aviv og direktion hos Lutz Køhler i Berlin og Martin Hoff i Weimar.

I 2011 vandt Gad førsteprisen i TV-selskabet MDRs dirigentkonkurrence i Leipzig. Herefter blev han engageret som anden kapelmester ved Heidelberg Teater, hvor han dirigerede operaer som Cosi fan tutte, Figaros Bryllup, Tosca, Maskeballet, Flagermusen og La Bohème.

Gad dirigerede også Tryllefløjten for Komische Oper Berlin og Hanns og Grete for Staatsoper Hannover.

I 2015 debuterede Gad med stor succes som dirigent i Storbritannien med Verdis opera Rigoletto. Han har siden også dirigeret Beethovens opera Fidelio her. I London har Gad dirigeret symfoniske koncerter med London Philharmonic Orchestra og Royal Philharmonic Orchestra.

Gad bor i Berlin og underviser på Universität der Künste.

Tore Leifer

Tore Leifer er født 1964. Han studerede hørelære, kor- og ensembleledelse på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium med diplomeksamen i 1992 og uddannede sig samtidig som cand. mag. i musikvidenskab og film- og medievidenskab fra Københavns Universitet.

Tore blev tidligt i sin studietid ansat på Danmarks Radio, hvor hans stemme i over 25 år har kunnet høres i mange forskellige kulturelle radioprogrammer. På TV har han fra 2010 været tilrettelægger af den populære Kunstquiz. Tore er i dag studievært på kultur- og samfundsfladen P1 Eftermiddag.

Tore L er forfatter og medforfatter af en række faglitterære bøger, biografier og skønlitterære værker, blandt andet ”Det urolige blod” fra 2002 om maya-arkæologen Frans Blom og ”Livet på spil”, dirigenten Tamás Vetös erindringer fra 2005. Han har også i 2014 oversat og bearbejdet en meget rost udgave af Selma Lagerlöfs ”Niels Holgersens forunderlige rejse”.

En særlig sprogbegavelse har givet Tore Leifer mulighed for at sætte sig ind i mange forskellige landes kunst- og kulturverdener. For sit engagement i fransk kultur blev han i 2015 udnævnt af den franske kulturminister til ridder af l’Ordre des Arts et des Lettres. Han er desuden medlem af juryen for teaterpriserne Årets Reumert.

Komponister

Peter Bruun

Peter Bruun, født 1968 i Århus, studerede filosofi på Århus Universitet fra 1989 til 1991 og tog samtidig privatundervisning i komposition hos Niels Marthinsen. Herefter studerede han komposition på Det jyske Musikkonservatorium i Aarhus hos Karl Aage Rasmussen, Per Nørgård, Hans Abrahamsen og Bent Lorentzen. Peter Bruuns musikalske sprog besidder mange særlige egenskaber, en rig klangfylde, en smidig rytmisk udvikling, en opfindsom og usædvanlig instrumentation, en pluralistisk tankegang, tonale melodier, gentagelsen som formskabende faktor og skift mellem udvalgte gentagne mønstre. De sidste to egenskaber giver musikken en ekspansiv og temporal følelse, en oplevelse af eksistens mellem lag af klang eller af musik som selvets tilstand.

Priser og udmærkelser

1996 Statens Kunstfonds treårige arbejdslegat 2003 Moon Water på ISCM World Music Days i Ljubljana 2004 Composerin-Residence på Icebreaker II, Baltic Voices Festival, Seattle, USA 2008 modtager af Nordisk Råds Musikpris for operaen Miki Alone.

Hovedværker 

Quest (1995; ensemble) All Things Are His Mirror (1996; stemmer, ensemble), Arte Poetica (1999; tenor, ensemble), A Silver Bell (2001; stemmer, ensemble) Moon Water (2001; orkester), Miki Alone (2002; opera), Letters to the Ocean (2006; ensemble), Innocent Mind and Mayday (2008; fløjte og ensemble), Alverden god Nat (2013: opera)

Michel Petrossian

Michel Petrossian er født I Armenien og vokset op Frankrig. Allerede som barn var han tiltrukket af kunstens verden, han malede og modtog guitar- og celloundervisning og begyndte også tidligt at komponere egne værker. Han studerede komposition hos Guy Reibel på det Nationale Musikkonservatorium i Paris. Michel har siden modtaget mange værkbestillinger og invitationer som Artist-in-residence i både i Frankrig og i andre lande. Et væsentligt tema for Michel er formidlingen af moderne musik. Til dette formål grundlagde han i 1998 ensemblet Cairn, som har opført hans værker ved koncerter og i fransk radio.

Michel har en særlig lidenskab for antikke civilisationer, og han har studeret 12 levende sprog. Han er Master i klassiske sprog fra Sorbonne Universitet, han har undervist i bibelsk hebræisk på det katollske institut i Paris og i mellemøstlig musik ved Polis Instituttet i Jerusalem. Han har gennemført store rejser til lande med en rig antik kultur som Iran, Ethiopien, Usbekistan, Jordan, Armenien og Georgien. Disse oplevelser førte til en ny tilgang til egne kompositioner, og hans klaverkoncert In The Wake Of Ea, som var inspireret af en babylonisk tavle vandt i 2012 Dronning Elisabeths international kompositionskonkurrence I Belgien. I 2015 skrev han Ciel à Vif for soli, kor og orkester som blev uropført i Chatelet Teatret i Paris. Samme år skrev han et værk til vokalensemblet Musicatreize som blev opført sammen med den eksperimentale film Les Saisons på Aix en Provence festivalen.

I 2015 blev hans klaverværk «La lutte ardente du vert et de l’or» opført i Carnegie Hall i New York og hans strygekvartet ”Liber Secretorum Henoch” inspireret af en rejse til Ethiopien blev uropført i Zipper Hall i Los Angeles i 2019.

Niels Rosing-Schow

Niels Rosing-Schow er født i 1954 i København. Han studerede musikvidenskab ved Københavns Universitet og musikhistorie og musikteori på Det kgl. Danske Musikkonservatorium i København, hvor han i dag er professor i teori og komposition. Han studerede desuden komposition hos Ib Nørholm og siden i Frankrig.

En særlig fornemmelse for lyrisk udtryk har altid præget Niels Rosing-Schow, men i de senere år har han kombineret den med en eksperimentel udforskning af de mere dramatiske og ekspansive muligheder i hans musikalske materiale.

Niels Rosing-Schow har blandt andet skrevet værker til Copenhagen Phil, Odense Symfoniorkester, The Capricorn Ensemble, DR Symfoniorkestret, Lin Ensemble, Athelas Ensemble og til Det kgl. Teater i København.

Hans væsentligste værker er Trio for fløjte, bratsch ogharpe (1983), ensembleværkerne Extraction (1985) og Double (1987) …Sous les rales du vent d#est (1993), orkesterstykkerne Twofold (1982) og kammerkoncert for altfløjte, bratsch og orkester (1988), vokalværket Chants de l’ombre (1987) for blandet kor og Archipel des solitudes (1995) for mezzosopran, kor og stort orkester og kammeroperaerne Fire (1989) og The Judgment (1996). I 2000 modtog Niels Wilhelm Hansens komponistpris.